Dag 38: "Do you come from a land down under?"

28 augustus 2019 - Hong Kong Int Airport, China

En daar zit je dan weer. Op het vliegveld aan de ander kant van de wereld. Gate 10, wachtend op de eerste vlucht richting Hong Kong (als dat maar goed gaat…). Drie vluchten weer vandaag, Melbourne-Hong Kong-Parijs-Amsterdam, goed dertig uur onderweg. Dat wordt weer een beste zit, maar ik heb het al een keer overleefd, dus nog een keer moet wel lukken toch?

Vanmorgen om 05:00 uur ging de wekker. Ik werd rustig wakker, pakte een douche, poetste mijn tanden en pakte mijn laatste spullen in. Ondertussen werd er van de keuken geroepen dat er een toast met pindakaas klaarstaat en een kop thee. Rond 05:25 uur kwam ik beneden en kreeg ik mijn toast en thee mee in de auto. Sue bracht me weg naar het busstation nabij. Daar kwamen we mooi op tijd aan en kon ik rustig mijn ontbijtje opeten en drinken.

De bus kwam aan, ik stapte in en liet mijn ticket zien, legde mijn spullen weg en ging zitten. Er waren een aantal haltes waar de bus mensen ophaalde en vervolgens reden we door naar het vliegveld. De rit ging vrij vlot en ik besloot om lekker te lezen tijdens de reis. Slapen heb ik straks nog wel genoeg tijd voor.

IMG_3499

Rond 07:00 uur kwam ik aan op het vliegveld en kon ik in de rij staan om in te checken en mijn bagage af te leveren. De rij was vrij lang, dus besloot ik mijn oude, vertrouwde puzzelboek erbij te pakken. Dat maakt het wachten een stuk aangenamer. Na een tijdje wachten was het mijn beurt om geholpen te worden. Ik liep naar de balie, liet mijn paspoort zien en vertelde waar ik naartoe vloog en ik kreeg mijn boardingpassen. Mijn bagage ging over de band en die zie ik, hopelijk, morgen weer terug op Schiphol.

IMG_1937IMG_3082

Ik liep naar de controle en dat verliep allemaal vlekkeloos. Mijn spullen werden er niet uitgepikt en ik kon weer doorlopen. Op naar de paspoortcontrole. Tegenwoordig heb je van die mooie, automatische controles. Even lachen naar de camera en het poortje gaat open. Maar toen ik daar ging staan, bleef de poort dicht. Ik wist toch honderd procent zeker dat ik dezelfde persoon was als op de foto… Er kwam een vrouw naar mij toe om te zeggen dat ik handmatig bekeken zou worden. Ze vroeg ook of ik op de foto ook een baard had. Ah, dat is het probleem…

6FB5EE13-5802-42F2-8419-7F79CCF5E940

De handmatige controle ging erg snel, ik was gelijk aan de beurt en ik kon, na een klein praatje, gelijk doorlopen. Op naar de gate, gate 10. Dit was een stukje wandelen, maar goed te doen. En daar zit je dan. Alles weer op de oplader, zodat ik me tijdens de terugvlucht niet hoef te vervelen. Maar zolang er goede films zijn, zal dat niet gebeuren!

De tijd dat we eigenlijk hadden moeten boarden ging voorbij. Ergens wist ik al dat we later zouden vertrekken, want tijdens het schrijven van de blog kreeg ik een berichtje dat de tijd veranderd was. Gelukkig is dit geen groot probleem, want in Hong Kong heb ik nog genoeg tijd om me te vervelen. Ik wachtte rustig af, luisterde wat muziek en deed wat voorbereidingen voor mijn werk.

Over 10:00 uur kregen we bericht dat we konden beginnen met boarden. Ik stond al vrij vooraan, dus ik zat zo binnen. Aangekomen in het vliegtuig zocht ik stoel 51G op, ook nu weer aan het gangpad, in het midden van het vliegtuig. Helaas zal dit de enige vlucht zijn dat ik aan het gangpad zit, de overige twee vluchten zit ik bij het raam. Misschien voor de verandering ook wel lekker, aangezien er veel gelopen wordt in het gangpad. We zullen zien. Eerst de eerste vlucht overleven. Deze duurt ongeveer 10 uur.

Toen ik eenmaal zat was het eerste wat ik deed kijken welke films ze hebben. Ik zag als eerst dat Avengers: Endgame beschikbaar was. Tof, die wil ik eigenlijk wel kijken! Maar voordat ik die zou gaan kijken, wilde ik eerst de voorganger zien. Dus begon ik maar met een compleet andere film eerst, die ik in de bioscoop had willen zien, namelijk Tolkien. Daarna Avengers: Infinity War en als afsluiter Avengers: Endgame. Drie vrij lange films. Tijdens de films kwam het eten langs en wat drinken. Prima uit te houden. Na de drie films was ik er wel een beetje klaar mee. Ik besloot mijn MacBook te pakken en de blog verder te schrijven, terwijl ik naar muziek luister.

IMG_1857IMG_3003IMG_7368

De vlucht duurde daarna niet lang meer. Ik deed nog wat werk en toen kwam het signaal dat de landing ingezet zou worden. Ik stopte mijn MacBook weer in de tas en maakte me klaar voor de landing. Deze ging soepel en voor ik het wist stond ik op het vliegveld van Hong Kong. De eerste (en bijna de langste) vlucht zit erop!

Op het vliegveld van Hong Kong moest ik vijf uur wachten. Ik liep naar de transfer bagagecontrole, koos de goede rij gelukkig (de andere rij stond iemand waarvan alle gekochte flessen drank en parfums en wat dan ook een voor een gecontroleerd moest worden). De bagagecheck was een beetje een aanfluiting in Hong Kong, want volgens mij controleren ze niet echt. Maar goed, ik ben er doorheen en klaar om te wachten.

Omdat ik zo lang moet wachten, leek het me verstandig om eerst de gate op te zoeken (Gate 47) en daarna kijken of ik ergens wat kan eten. Dit bleek geen probleem uiteindelijk, want er waren genoeg tentjes. Hoewel ik graag het eten van Hong Kong uit had willen proberen, durfde ik het niet aan (aangezien ik nog een vlucht van elf uur heb en ik niet zou willen dat mijn eten verkeerd valt). Ik vond een sportbar (o’Leary) en besloot daar een veilige burger te eten. Helaas was deze niet zo heel bijzonder, maar het was eten.

IMG_3471

Na het eten begon er een Indische Australiër tegen me te praten, die in zijn eentje aan de tafel naast me zat. We praatten over van alles en nog wat en ongeveer drie kwartier voordat ik moest boarden, namen we afscheid. Ik liep naar de gate en wachtte tot ik kon boarden. Dit was al vrij snel nadat ik me gesetteld had. Ik stond in de rij en liep het vliegtuig in.

Helaas zit ik nu aan de raamkant (43A), ging zitten en bekeek welke films ik kon kijken. Ook nu weer genoeg keuze en maakte ik een kleine lijst. De eerste film (die al een half uur bezig was voordat we daadwerkelijk de lucht in gingen) was Instant Family. Grappige en leuke film om te zien. Tijdens deze film ging we de lucht in en kregen we onze eerste maaltijd. De tweede film was Me Before You, een romantische drama film. Ook weer mooi. Ondertussen begon ik moe te worden, maar ik wilde nog een film kijken. Ik besloot The Nutcracker and the Four Realms te doen.

Net als aan het begin van de vakantie, kroop ook langzaam deze dag voorbij en liep het naadloos over tot de volgende dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade