Dag 3: "Autumn in New York, the gleaming rooftops at sundown"

24 oktober 2019 - World Trade Center, New York, Verenigde Staten

Oei, dat was een veel kortere nacht dan de nacht daarvoor. Dat deed wel even pijn. Desalniettemin heb ik weer goed geslapen en was ik, na wat opstart problemen, klaar voor de dag. Na al het gebruikelijke (douchen - want dat heb ik niet meer gedaan gisteravond – tandenpoetsen, aankleden en wat dan ook), was het tijd om ons klaar te maken voor vertrek.

We liepen het hotel uit en haalden weer wat te eten en drinken bij het zaakje waar we dat gister ook deden. Waarom veranderen, als je weet dat het hier goed is? Aangezien we goed een half uur later vertrokken dan gister, was het ook een stuk drukker in dat zaakje. Hierdoor konden we niet zitten en eten, maar moesten we dat lopend doen. Ook geen probleem natuurlijk.

We liepen naar de halte voor de Hop on-Hop off bus. Dat was een klein stukje wandelen. Aangezien we een New YorkPass hebben, “kregen” we twee routes cadeau. De ‘Upper-Manhattan’ en de ‘Lower-Manhattan’. We besloten om te beginnen met de eerste route. Deze zou ons brengen langs een hoop bezienswaardigheden, waaronder de Flatiron Buildng, Rockefeller Plaza, 9/11 Memorial en nog meer. Helaas waren wij niet de enige met dit idee. De bus zat vrij vol, waardoor er geen plek meer bovenin was. We waren genoodzaakt om laag te zitten. Dit duurde gelukkig niet lang, want er stapten vijf mensen uit die boven zaten. We pakten gauw onze spullen en liepen naar boven.

IMG_4008IMG_4009IMG_4014IMG_4015IMG_4024IMG_4026IMG_4027IMG_4028IMG_4029IMG_4030IMG_4035IMG_4036IMG_4037IMG_4049

De paar bezienswaardigheden waar we langs waren gereden, waren plekken waar we gister al langsgelopen waren. Wat dat betreft niets gemist dus. De tour was leuk, de gids vertelde vol enthousiasme en het weer zat weer enorm mee. Genoeg om mooie foto’s te maken. Dit is echter wel een uitdaging in een rijdende bus. Maar ik ga graag uitdagingen aan. We reden de heel route bijna af (vooral Hop on voor ons dus). Pas bij Battery Park stapten we uit. Dit was namelijk in de buurt van de 9/11 Memorial Park.

Dit was maar een klein stukje lopen. Al vrij snel vonden we een van de twee enorme leegtes. Maar wat hebben ze dit mooi gebouwd zeg. De memorial is schitterend! Twee enorme bakken, op de plek waar vroeger de Twin Towers stonden. Deze bakken stromen vol met water en eromheen staan alle namen gegraveerd van de overleden personen. Erg indrukwekkend!

IMG_4050IMG_4051IMG_4053IMG_4057IMG_4060IMG_4064

We liepen naar de kassa om een audiogids te doen in het museum. We hoefden gelukkig niet erg lang te wachten op onze tijdslot. We liepen naar binnen, moesten weer door een poortje heen en kwamen in de lobby van het museum terecht. Daar moesten we een kwartiertje wachten, dus tijd genoeg om even in het winkeltje te kijken.

IMG_4066IMG_4067IMG_4068IMG_4069

Iets voor 12:00 uur liepen we naar de plek waar we ons moesten verzamelen. We kregen een headset en de gids begon met vertellen. Ze vertelde alles over de bewuste dag. Vanaf een van de laatste foto’s die is genomen van de twee torens (op 11 september 2001 omstreeks 08:30 uur) tot de nasleep en bouw van de One World Trade Center. Alles wat ze daartussen vertelde was indrukwekkend, emotioneel, aangrijpend, heldhaftig, vol trots en alles wat je maar kunt bedenken.

IMG_4070IMG_4071IMG_4075IMG_4076IMG_4078IMG_4079IMG_4080IMG_4083IMG_4084IMG_4087IMG_4088

Na de tour konden we zelf rondlopen in het museum. Onder beide memorials zijn tentoonstellingen gemaakt. Een tentoonstelling over de aanslagen (niet alleen van de Twin Towers, maar ook op het Pentagon en de mislukte aanslag), en een over de overledenen. We hebben een flinke tijd doorgebracht hier. Wat was het indrukwekkend. Ik was er goed stil van. Hoe raar het ook is om te zeggen, dit was zeker een van de hoogtepunten van deze week.

IMG_4089

We vervolgden onze dag door de Oculus in te gaan. Dit is ook een onderdeel van de WTC en is nog niet zo lang geleden geopend. Het is een extreem futuristisch gebouw van buiten en binnen. Binnen zag ik dat ze de Avengers: Damage Control Virtual Reality film vertoonden. Dit vond ik wel wat. Helaas is in New York heel weinig mogelijk zonder vooral te boeken. Dus dit ging helaas niet door. Dan maar verder lopen en kijken of we iets konden lunchen. Dit werd een vrij simpele lunch, namelijk een bagel met zalm/roomkaas. Simpel doch enorm lekker.

IMG_4065IMG_4095IMG_4098

We liepen uit de Oculus en bedachten dat het misschien handig zou zijn om de bus weer te zoeken. We liepen wat rond en stapten in bij het gemeentehuis. Daar maakten we de ronde af. Tijdens de tour vertelde de gids onder andere over waar sommige sterren wonen, zoals Hugh Jackman, Beyoncé, Justin Timberlake etc. Leuke feitjes om te weten.

IMG_4100IMG_4102IMG_4104IMG_4107

Bij het eindpunt stapten we over van de rode lijn naar de blauwe lijn, oftewel naar ‘Lower-Manhattan’. Dit was een iets rustigere route, richting Central Park en omgeving. De gids vertelde ook nu weer vol enthousiasme. Ook was deze route aanzienlijk korter.

IMG_4110IMG_4111IMG_4122

Aan het eind van de tour liepen we langs Rockefeller Plaza om te kijken of we naar boven konden. Dit kon, maar pas om 21:10 uur. Geen probleem. We kochten een kaartje en zochten een plek om iets te eten. Dit deden we bij Applebee’s. Het eten kwam vrij snel aan en de rekening ook. We hadden ons eten net op, en de rekening werd al op tafel gelegd. Geen probleem, we vinden wel iets om ons nog voor zo’n 2 uur te vermaken.

Dit vermaak kwam in de vorm van nog een bus tour, maar nu in het donker. De tour duurde zo’n anderhalf uur en leidde ons naar Brooklyn, Brooklyn Bridge, Empire State Building en nog meer mooie plekken. Helaas kon ik de camera niet gebruiken, omdat het te donker was. Gelukkig heb ik mijn telefoon nog.

IMG_9014IMG_0660IMG_1542IMG_1002

Na anderhalf uur kwamen we weer terug en waren we nog mooi op tijd voor Rockefeller Plaza. We zouden de ‘Top of the Rock’ doen, oftewel helemaal naar boven. En dat deden we ook. Maar voordat we naar boven mochten, moesten we eerst door de (je raadt het al), poortjes.

Toen dat allemaal achter de rug was, konden we de lift pakken om 67 verdiepingen omhoog te gaan. Dit deed de lift in 43 seconden. Boven aangekomen konden we genieten van een schitterend uitzicht. Veel lichtjes in verschillende kleuren. Schitterend! We verbleven een tijdje bovenop, maakten foto’s en genoten van al het moois.

IMG_4136IMG_4137IMG_0877IMG_8459IMG_2571IMG_0376IMG_2553IMG_2944

Toch was het weer tijd om weer naar beneden te gaan. We volgden de pijlen en kwamen uiteindelijk weer op de begane grond terecht. Daar liepen we nog even naar de pub (waar we op dag 1 ook een drankje hadden gedronken) en namen een drankje. Na dat drankje liepen we terug naar het hotel.

IMG_2566

En daar zijn we weer. De blog is, ondanks dat we veel gedaan en gezien hebben, een stuk korter. De foto’s moeten het verhaal gaan vertellen. Nu gauw alles online zetten en slapen! Vanuit een helder New York wens ik jullie allemaal weer een fijne dag toe!

1. Kitty Bouwmeester:
    25 oktober 2019