Proloog: "In a New York minute, everything can change"

21 oktober 2019 - Den Haag, Nederland

Twaalf uur voor vertrek zit ik op de bank, met mijn MacBook en een kopje thee. Op de achtergrond staat de televisie aan, want straks begint een programma dat ik graag wil zien. De spullen zijn ingepakt, alleen nog een paar kleine dingetjes ontbreken. Alles is opgeladen en bij elkaar geraapt. Voor zover ik weet ben ik klaar om te vertrekken. Hetzelfde geldt voor mijn moeder, die appte al dat zij er ook klaar voor is.

Voor de verjaardag van mijn moeder (die dit jaar vijftig werd), wilde ik iets speciaals doen. Maar wat? Ik bleef denken, maar ik kwam maar nergens op. Tot in de nacht van 8 op 9 januari 2019. Ineens schoot er een idee in mijn hoofd. Het zou een duur geintje worden, maar ik weet zeker dat mijn moeder dit te gek zou vinden. Het staat ten slotte al jaren op haar lijstje. Het idee speelde een tijdje in mijn hoofd en in de avond besloot ik om mijn vader maar eens te vragen wat hij van het idee vond. Dat ging als volgt:

Gido: “Ik heb een idee voor een cadeau voor ma haar 50e”

Gido: “Maar ik denk dat het een beetje gekkenwerk is”

Gido: “Ik heb het idee om ma mee te nemen naar New York in de herfstvakantie. Wat denk jij?”

[…]

Nico: “Is een leuk idee”

Gido: “Ja toch?”

Gido: “Jij zegt dus doen?”

Nico: “Ja”

Zoals je ziet, is mijn vader een man van vele woorden. Maar goed, hij was duidelijk, hij vond het een goed idee. Daarom besloot ik om op 10 januari de tickets te boeken. Dit was zo gedaan en mijn cadeau was binnen. Nu nog ruim vier maanden dit geheim bewaren. Ondertussen stelde mijn vader voor om het hotel te regelen voor ons.

Op mijn vaders verjaardag in februari, besloot ik om te vertellen dat ik naar New York zou gaan in de herfstvakantie. De reactie van mijn moeder was goud. Ze was redelijk gepikeerd dat ik haar niet gevraagd had om mee te gaan, ondanks dat ik wist dat zij er ook graag naartoe wilde gaan. Ik speelde het spel mee en zij dat ik haar een volgende keer wel mee zou nemen.

Een aantal maanden later viel alles op zijn plek. Mijn vader zou de hotelovernachtingen cadeau geven en mijn broer en schoonzus hebben een tour in en op het Vrijheidsbeeld gegeven. Zonder dat het de bedoeling was in het begin, werd het een cadeau van heel het gezin, waarbij ik het geluk heb dat ik mee mag gaan met mijn moeder.

Op 22 mei was het dan zo ver. Mijn moeder werd vijftig en het was tijd om de cadeaus te geven. Ik had een enveloppe met daarin de vliegtickets naar New York. Mijn oom had nog wat dollars over en nam deze mee, zodat ik deze in de enveloppe kon doen. M’n vader gaf als eerste zijn cadeau. Dat was een overnachting in een hotel in een stad naar keuze. Het eerste wat mijn moeder zei was dat ze dat mooi kon gebruiken voor New York (niet wetende dat ze daar naartoe zou gaan). Ik gaf als tweede het cadeau. Ze maakte de enveloppe open en zag als eerste de dollars. “Dat komt goed van pas als we de hotelovernachting in New York gaan doen!” Zei mijn moeder met een grote glimlach. Ik vertelde haar dat ze nog even in de enveloppe moest kijken, want er zat meer in. Ze vouwde de papiertjes open en zag de tickets.

Mijn moeder deed precies wat ik verwacht had dat ze zou doen. Wat dat betreft stelt ze nooit teleur. Ze begon te huilen en kon niet geloven dat ze daadwerkelijk naar New York zou gaan. Toen ze erachter kwam dat het een moeder-zoon weekje zou worden, werd ze nog gelukkiger. Mijn broer en schoonzus gaven als laatste hun cadeau. Dit was een gelamineerd A4’tje met daarop de ‘voucher’ naar het Vrijheidsbeeld. Mijn moeders dag kon niet meer stuk!

Maar goed, 22 mei is nog ver verwijdert van 22 oktober. Dus het geduld van mijn moeder werd nog een beetje op de proef gesteld. Hoe dichterbij we bij de datum kwamen, hoe enthousiaster ze werd. Ik had in de tussentijd nog een grote reis gepland staan, dus voor mij was New York nog ver weg.

Begin oktober reed ik naar Vlaardingen om met mijn moeder te praten over wat we in New York willen doen. We hebben niets geboekt (behalve het Vrijheidsbeeld dan), maar wel bekeken wat we zouden willen zien. We zagen waar ons hotel zat (in de buurt van Central Park) en wat er allemaal in de buurt zat. Dat moet wel goed komen zagen we.

Over twaalf uur zit ik in het vliegtuig, met mijn moeder, naar de Big Apple. Ik ben zo benieuwd naar de stad en alles wat het te bieden heeft. Het gaan vast en zeker vijf topdagen worden!

1. Moeders:
    22 oktober 2019
    Mooi geschreven lieverd, ik ben super verwend op mijn verjaardag door jullie allemaal. Eigenlijk te gek maar zo ontzettend gewaardeerd. We gaan er zeker mooie dagen van maken met geweldige herinneringen. Hierbij wil ik ook Nico, Eelco en Sofie ( en Alicia en Lucas die er toen nog niet fysiek bij was) super bedanken voor dit avontuur voor mij. Ik hou ontzettend veel van jullie❤💋