Epiloog: "New York, New York"

3 november 2019 - Den Haag, Nederland

Een week geleden kwamen we terug uit New York City. Deze week heb ik mooi kunnen reflecteren op mijn vijfdaagse avontuur. Een goed moment om samen met jullie terug te blikken op de tijd dat ik daar was.

Om te beginnen kan ik zeggen dat het leven in Nederland veel rustiger is. In New York is alles gehaast. Denk bijvoorbeeld aan het lopen op straat, niemand neemt de tijd voor een rustige wandeling (behalve in Central Park), of in een restaurant. Alles moet snel, zodat ze zoveel mogelijk mensen kunnen bedienen (en dus zoveel mogelijk kunnen verdienen).

Daarnaast ben ik de dag dat ik terugkwam, gelijk de stad van Den Haag in gegaan. Wat gelijk opvalt (naast dat het rustiger is) is dat de gebouwen een stuk lager zijn dan in New York. Het is minder massaal, minder druk en natuurlijk iets minder indrukwekkend (begrijp me niet verkeerd, ik vind Den Haag een schitterende stad hoor!).

Maar wat een ervaring was New York. Je waant je door een enorme filmset. Bijna elk gebouw in de stad heeft een rol gehad in een film of serie. De Empire State Building maakte ook gretig gebruik hiervan in hun tentoonstelling. Ze hadden een hele kamer vol schermen, waarin ze elke scene van films, series en videogames lieten zien waar het gebouw in voorkwam. Als filmliefhebber is dit de absolute droom om te zien.

Ik denk dat de 9/11 Memorial de meeste indruk heeft gemaakt op mij (en ook mijn moeder). De monumenten hebben ze schitterend en eervol opgezet, met de namen van iedereen die de aanval niet hebben overleefd. Iedereen bij de monumenten of in het museum behandelde dit met respect en waardigheid. Schitterend en emotioneel om te zien.

Daarnaast waren alle attracties waarbij je bovenop een van de hoge gebouwen stond natuurlijk fantastisch. De skyline van New York is schitterend en er is zoveel te zien. Gelukkig hebben we de skyline kunnen zien in het licht en in het donker. Allebei de zichten zijn memorabel.

Een van de bijzondere dingen die we gedaan hebben was het Vrijheidsbeeld. Nou is het niet per se bijzonder om naar Liberty Island te gaan en het beeld van dichtbij te zien. Maar het is wel bijzonder om het beeld in te gaan en te lopen naar de kroon. Mocht je van plan zijn om naar New York te gaan, boek dan alvast je tickets hiervoor. Op de dag zelf zijn ze vaak al compleet uitverkocht. Zeker een aanrader om te doen, dus wees op tijd!

Maar hoe mooi de stad en de gebouwen ook zijn, werd ik het meest enthousiast van de parken in de stad. Zowel de kleine parkjes als natuurlijk de enorme Central Park. Vooral in de herfst, wanneer alle kleuren veranderen. Wandelen door het park is schitterend en magisch.

Het mooiste is natuurlijk dat ik de reis heb kunnen maken met mijn moeder. Ze wilde al zo lang naar New York en ik ben blij dat ik haar wens heb kunnen vervullen. Vaak neem je het voor lief dat je zoiets doet met je moeder (of vader). Vaak sta je er niet bij stil dat zoiets toch echt bijzonder is. Dat heb ik steeds meer gehoord in de afgelopen week. Mensen die mij vertelden dat zij graag de kans hadden gehad om met een van hun ouders op reis te gaan. Soms is het goed om bij dit soort momenten stil te staan, want het is niet zo vanzelfsprekend als je altijd denkt. Dit is een herinnering die ik altijd zal koesteren in de jaren die komen. Dus:

Lieve moeder,

Bedankt voor deze schitterende reis en fantastische herinneringen!

NYC Dutch

Gido Broer

3 november 2019

Liedlijst

Voorwoord: “I’m in a New York state of mind” (New York State of Mind – Billy Joel)

Proloog: “In a New York minute, everything can change” (New York Minute – Don Henley)

Dag 1: “Welcome to New York, it’s been waitin’ for you” (Welcome to New York– Taylor Swift)

Dag 2: “You promised me Broadway was waiting for me” (Fairytale of New York – The Pogues & Kirsty MacColl)

Dag 3: “Autumn in New York, the gleaming rooftops at sundown” (Autumn in New York – Ella Fitzgerald & Louis Armstrong)

Dag 4: “There’s nothing you can’t do, now you’re in New York” (New York State of Mind (Part II) Broken down – Alicia Keys)

Dag 5: “Leaving New York, never easy” (Leaving New York – R.E.M)

Dag 6: “New York City, please go easy on this heart of mine” (New York City – Chainsmokers)

Epiloog: “New York, New York” (New York, New York – Frank Sinatra)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Moeders:
    3 november 2019
    Lieve Gido, wat een mooi geschreven epiloog. Met tranen in mijn ogen gelezen maar dat had je vast wel gedacht. Ook voor mij was het heel bijzonder en fijn om samen met mijn jongste zoon naar New York te gaan. Ik heb er van genoten. Dit kunnen ze ons niet meer afnemen. Love you❤