Dag 4: "There’s nothing you can’t do, now you’re in New York"

25 oktober 2019 - Central Park, New York, Verenigde Staten

De dag begon zoals alle andere. We werden wakker, maakten ons klaar en liepen naar het zaakje voor ons ontbijt. Met ons eten en drinken in ons hand, liepen we richting de Empire State Building. Deze stond op de planning van vandaag. Gisteren hebben we een mooie skyline in het donker gezien, maar nu leek het ons wel leuk om de skyline in het licht te zien.

De wandeling naar de Empire State Building duurde een goed half uur over de 5th Avenue, een route die we al een paar keer gelopen hadden afgelopen dagen. Aangekomen bij de Empire State Building, zochten we de ingang. Deze was twee deuren verder dan de lobby. We liepen naar binnen en meteen zagen we dat het gebouw er vanbinnen indrukwekkender uitziet dan de Rockefeller Plaza. De entree zag er goed verzorgd uit, veel details. Dit gaat een prima ochtend worden.

IMG_4140IMG_4141IMG_4144

We liepen naar de tweede verdieping, waar we onze ticket konden halen. Voordat we ons ticket konden halen, moesten we eerst weer door de poortjes heen. Ook dit keer geen problemen voor mij. We liepen naar de kassa en daar vertelde de vrouw dat onze New York Pass al een toegang is. We hoefden alleen onze pas te scannen en we konden naar binnen. Zogezegd, zo gedaan. We liepen verder, er werd een foto van ons gemaakt en we waren echt binnen.

De Empire State Building is niet alleen met de lift naar boven en genieten van het uitzicht, maar ook gelijk een museum en geschiedenis van het gebouw. In elke ruimte hadden ze wel iets neergezet om naar te kijken, luisteren of om te lezen. Ze zagen we bijvoorbeeld een standbeeld van twee werkmannen die lunchpauze hadden, een simulatie van de oorspronkelijke lift, een ruimte met allemaal films, series en games waar de Empire State Building in voorkomt en een ruimte met de alom bekende King Kong. Kortom, een en al plezier!

IMG_4145IMG_4146IMG_4148IMG_4153IMG_4157IMG_4158IMG_4159 IMG_4160IMG_4163

Toch was het tijd om te doen waar we voor gekomen waren, het uitzicht. We stapten in de lift die ons bracht naar de 74e verdieping. Dit is al hoog, maar nog lang niet waar we moesten zijn. Hier genoten we van het uitzicht achter het glas. De Chrysler building, One World Trade Center, Central Park en nog meer bekende gebouwen waren te zien. Nadat we hiervan hadden genoten, besloten we in de rij te gaan staan voor de lift naar de 86e verdieping.

IMG_4166IMG_4178IMG_4165

Dit was een vrij lange rij, waardoor de medewerkers van het gebouw besloten het trappenhuis open te zetten voor degenen die wilden lopen. Mijn moeder had niet goed gehoord wat er gezegd werd en begon te lopen naar de open deur. Daar vertelde ik dat het betekende dat we trappen moesten lopen. Na wat geprotesteerd te hebben, besloot ze toch te gaan lopen. Dit duurde niet lang.

Bovenaan gekomen konden we naar buiten en 360 graden rondlopen op het gebouw. Het uitzicht was magnifiek. Fantastisch! Hier weer veel foto’s gemaakt en genoten van alles wat de stad te bieden heeft (zoals dat wat ik hierboven al genoemd had). Hier bleven we een tijdje rondlopen, totdat we het tijd vonden om weer naar beneden te gaan.

IMG_4178IMG_4179IMG_4180IMG_4182IMG_4183IMG_4197IMG_4199IMG_4200IMG_4208IMG_0439IMG_0896IMG_0895

Beneden aangekomen was er een winkeltje. We liepen hier doorheen, keken een beetje rond, kochten de gemaakte foto en liepen weer naar buiten. Naast het gebouw zat een bar. Daar haalden we wat te drinken. We bespraken een beetje wat het plan was. We besloten om richting Central Park te gaan, want dat hadden we nog niet gezien.

IMG_4209IMG_4210IMG_4214

We liepen de bar uit en besloten om niet via de 5th Avenue te lopen, maar via Broadway. Daar kwamen we Macy’s tegen. Dit is een enorm warenhuis (denk aan de Bijenkorf). We struinden wat rond, pakten de roltrappen naar boven en uiteindelijk weer naar beneden. Hier was ook een enorme piano te vinden, waar je overheen kunt lopen.

IMG_4216IMG_4217

We vervolgden onze weg en kwamen uiteindelijk bij de grote Disney winkel uit. Ook daar liepen we even in om een glimp op te vangen van de winkel. Iets verder daarnaast zat de snoepwinkel Hersey’s. We werden naar binnen gelokt met een chocolaatje. We zijn erg makkelijk over te halen. Iets verderop in de winkel stond nog een medewerker. We praatten wat over Nederlandse beroemdheden (nadat hij vroeg waar we vandaan kwamen) en we kregen nog meer chocolaatjes van hem. Achterin de winkel konden we milkshakes en s’mores (biscuit, marshmallow, chocola, marshmallow, biscuit. Een soort sandwich dus) kopen. Voldaan (en vol met suiker) liepen we weer naar buiten.

IMG_4224IMG_4226

Nu dan echt naar Central Park. Onderweg kwamen we nog langs Carnegie Hall. Ik had hier graag in gewild, maar ik wilde ook graag het park zien en die was nu vrij dichtbij. We liepen verder en daar was het park.

IMG_4227IMG_4229

Central Park is een bijzondere plek. Het is een enorm park in een enorme stad. Het bizarre is dat je weinig tot geen auto’s hoort wanneer je in het park loopt. Het park zag er schitterend uit, met alle herfstkleuren. De eekhoorns waren naarstig op zoek naar eikeltjes (er liep een hele grote in het park, maar die lieten ze met rust) en klimden en klauterden over hekken, bomen en rotsen. Schitterend om te zien. Ook in er een John Lennon-memorial te vinden in het park. Dat wordt Strawberry Field genoemd (naar het gelijknamige liedje).

IMG_4243IMG_4249IMG_4284IMG_4285

We hebben een flinke tijd gewandeld in het park en wat was het fijn. Dit is hoe Central Park eruit moet zien, vol in de herfst. Een waar plaatje. Ik heb mijn best gedaan om mooie foto’s te maken, maar ook dit is niet perfect vast te leggen. Trouwens, een ander leuk feitje van het park is dat er een hoop grote films zijn opgenomen hier. Zo heb ik de brug uit Spider-Man 3 gezien (waar Mary-Jane Watson het uitmaakt met Peter Parker) en het plein en de trap waar John Wick 2 en The Avengers eindigden.

IMG_4260IMG_4266IMG_4277IMG_4292IMG_0903IMG_4295IMG_3064IMG_0901IMG_4336IMG_4341IMG_0732IMG_7555IMG_4352IMG_0905IMG_0906IMG_0907IMG_0908IMG_0914IMG_4358IMG_4370IMG_4377IMG_4380

Na een lange wandeling was het tijd om even gauw naar het hotel te gaan, mijn camera te dumpen en langzaamaan naar een restaurant te gaan. Het plan was om vanavond naar een comedy club te gaan, maar uiteindelijk hebben we besloten dat niet te doen. Dit omdat we twee keer naar de ingang van een van de clubs gingen en twee keer te horen kregen dat we te vroeg waren om kaartjes te kopen (waarvan een keer een half uur voor aanvang). Maar ik loop vooruit op de zaken.

We wilden een kaartje kopen, maar dat kon nog niet. Dus dan maar naar een restaurant. Deze vonden we redelijk in de buurt, genaamd Taverna Stagecoach. Hier heb ik een paar lekkere biertjes gedronken en een heerlijk bangers ’n marsh gegeten. Na het eten, liepen we weer terug naar de comedy club, maar nog steeds konden we geen kaartjes kopen. Hierdoor besloten we naar een andere club te gaan. Deze begon om dezelfde tijd. Ik checkte wat recensies en deze waren zeer gemengd. Dan maar geen comedy club vanavond. In plaats daarvan liepen we naar Juniors voor een heerlijke cheesecake.

IMG_091606EBD721-EF99-4157-89E0-1CE9FFE11FEB

Na de cheesecake nog even onze ‘stamkroeg’ in voor een drankje en dan maar op tijd naar het hotel. En daar zitten we weer. Moe, maar voldaan van de dag. Wat hebben we veel gezien en veel gelopen vandaag. Voor de laatste keer wens jullie allemaal weer een fijne dag toe vanuit een zonnige New York.