Dag 30: "Starry, starry night"

20 augustus 2019 - Port Douglas, Australië

Vandaag was dan eindelijk een heerlijke rustdag. Ik had geen zin om iets te doen vandaag, dus besloot ik lekker op de camping te blijven. Ik werd rond 08:00 uur echt wakker (nadat ik al een paar keer wakker werd eerder in de morgen) en maakte langzaamaan aanstalten om mezelf klaar te maken voor de dag. Na mezelf aangekleed te hebben en tanden te hebben gepoetst, besloot ik dat het misschien ook wel handig zou zijn om te ontbijten. Ik liep naar de kamp keuken met mijn boterhammen, bordje, pindakaas en een mes. In de kampkeuken zat ik lekker loneley te genieten van mijn ontbijt. Na het ontbijt liep ik naar de receptie om mijn verblijf met een dag te verlengen en om te kijken naar wat affiches (die ik kan gebruiken voor de laatste paar dagen).

Bij terugkomst bij de auto besloot ik te gaan zwemmen. Ik wilde de auto opendoen om mijn spullen te pakken en *krak* daar brak mijn sleutel in het slot. Dat is niet echt handig! Gelukkig heb ik nog een sleutel, maar deze moet vervangen worden. Ik belde Jucy op en vertelde het verhaal. Ik kreeg een keuze: of ik laat de sleutel namaken (gelukkig is het een simpele sleutel) of ik krijg een boete van zoveel dollar. De keuze is makkelijk gemaakt, ik laat hem wel namaken (als ik ergens in Cairns ben). Aangezien vandaag mijn relax dag was, wilde ik me hier niet te druk om maken.

IMG_3425IMG_3426

Ik kleedde me om, pakte mijn spullen en liep naar het zwembad. Het was nog lekker rustig daar. Ik legde mijn spullen neer en liep naar het water. Het voelde lekker warm, dus het duurde niet lang voordat ik het water in ging. Lekker een beetje ronddobberen en genieten, heerlijk! Na verloop van tijd raakte ik in gesprek met een Nederlandse vader van twee zoons en een dochter. We wisselden wat reisverhalen uit en niet veel later kwam zijn vrouw er ook bij. We praatten wat en op een gegeven moment besloten we het water uit te gaan. Zij zouden vandaag vertrekken naar een Big4 in Cairns, wellicht dat ik ze daar weer zal zien.

IMG_9417

Na het zwemmen pakte ik een lekkere warme douche en liep ik terug naar de auto. Ik besloot dat ik toch nog wat boodschappen moest doen en zocht op waar de dichtstbijzijnde Woolworths was. Deze was in Mossman, een klein kwartiertje rijden. Ik ruimde mijn auto weer op en toverde het tot een echte auto (zonder bed) en reed er naartoe. Ik deed mijn boodschappen, vergat de helft en haalde lekkere biertjes. Met mijn nieuwe lading reed ik terug naar de camping. Ik had nog een klein momentje van twijfel om misschien nog naar Port Douglas te gaan, maar ik had geen zin in de stad, ik wilde lekker niets doen.

Aangekomen bij de camping legde ik alles weer in de koelkast en pakte spullen om mijn lunch te maken. De lunch van vandaag was noodles! Ik liep naar de kamp keuken, pakte een lekker biertje en maakte mijn noodles. Tijdens het koken las ik een stukje uit mijn boek en tijdens het eten maakte ik een Zweedse puzzel. Na het eten besloot ik mijn spullen weer te pakken voor het zwembad. Ik was niet van plan het water in te gaan, dus ik deed mijn zwembroek nog niet aan.

IMG_1255IMG_8675

Het zwembad zat vol met ‘Grey Nomads’, maar ik bleef toch zitten. Ik las lekker een stuk van mijn boek en genoot van het leven om me heen. Op een gegeven moment werd het wat frisser in de schaduw, dus besloot ik in de zon te gaan zitten. Terwijl ik daar zat, zag ik een gezin aankomen. Ik herkende de vader van het gezin van een camping waar ik een aantal nachten geleden was geweest (lees blog ‘Dag 27: “It’s another day of sun"). Ik besloot om naar de vader toe te gaan en begon met hem te praten. Hij herkende mij ook en zo begon een middag lang praten en gezelligheid.

Later op de dag vertelde hij me dat hij krab vallen heeft en deze wilde neerzetten bij de rivier. Hij nodigde me uit om mee te gaan en ik nam deze uitnodiging aan. Ik kleedde me weer aan (ik had met ondertussen ook verkleed in mijn zwembroek) en reed met hem naar de rivier. Dit was vrij dichtbij. Hier kwam mijn Europese onbenulligheid naar boven. Terwijl deze man zonder moeite op blote voeten rondliep door de rivierbedding en modder, liep ik te klooien met mijn slippers. Een van de dingen die me sowieso veel opvalt in Australië is dat een hoop mensen (vooral kinderen) graag op blote voeten lopen. Uiteindelijk had ik zwarte voeten, maar was ik wel weer een ervaring rijker.

IMG_3427IMG_3428IMG_3429IMG_3430IMG_3431IMG_3432IMG_3433

Bij terugkomst pakte ik een biertje voor ons allebei en genoten we van een heerlijke middag. Inmiddels had ik ook kennis gemaakt met zijn vrouw en twee dochtertjes (8 en 9 jaar). Hij zette zijn spullen op en ik kreeg ondertussen een demonstratie van de twee meiden hoe je een kokosnoot (met smiley erop getekend) open moet maken. We bleven een tijdje en toen werd het alweer tijd om eten te koken. Ik liep met ze mee, kreeg een vers gevangen makreel van ze, en we kookten.

Vandaag was het weer tijd voor Uncle Ben’s Special Fried Rice, met worst en dus ook makreel. Kortom, een volle maaltijd en wat was het heerlijk! Dit gepaard met wat biertjes en mijn avondeten kon niet meer stuk! Ook had ik bij de supermarkt wat toetjes gehaald. Aangezien dit gezin zo vriendelijk voor me is, vroeg ik of de meisjes ook een toetje wilden (ik had van die toetjes met smarties enzo gehaald). Dit wilden ze wel, dus gaf ik ze een toetje, terwijl ik zelf van een heerlijke crème brullee genoot. Tijdens het bakken van mijn worstjes kwam de Duitser zijn afwas doen met zijn gezin. Ik bood hem een van mijn worstjes aan om te proberen, maar hij vertrouwde mij op mijn woord. Zijn gemis. Ook probeerde ik wat Duits te praten met zijn dochtertje, want die spreekt nog niet echt Engels. Laten we zeggen dat ik ook nog wel wat oefening kan gebruiken in Duits...

IMG_5428

Na het eten was het tijd om richting bed te gaan, maar ik had nog geen zin om te slapen. Ik pakte nog twee blikjes bier en liep naar Matt (die man) toe. Zijn vrouw en kinderen wilden slapen, maar hij zag een biertje nog wel zitten. We pakten de stoelen, liepen iets verder weg van zijn tent en zaten recht onder de schitterende sterrenhemel. Het maakte mij duidelijk dat ik niet genoeg van deze schoonheid geniet. Wat een mooie sterren en een heldere avond zeg! Fantastisch! Na wat goede gesprekken en een paar biertjes, was het toch echt tijd om richting bed te gaan.

Ik liep nog even naar de receptie voor wat WiFi, checkte de social media en maakte me klaar voor bed. In bed schreef ik de blog van vandaag en daar zijn we weer! Helemaal up-to-date! Morgen ga ik naar Kuranda en doe ik een skyrail en treinrit door de bergen. Er schijnt ook een Australian Venom Zoo te zijn, dus even kijken of ik die kan vinden! Voor nu weer welterusten en tot gauw!